Skriv ut en spelplan här på KPwebben, eller använd den som finns i KP 16.
Skriv ut en spelplan här på KPwebben, eller använd den som finns i KP 16.
Skriv ut en spelplan här på KPwebben, eller använd den som finns i KP 16.
Skriv ut en spelplan här på KPwebben, eller använd den som finns i KP 16. Illustration: Anders Végh Blidlöv

Värsta monstret

Snart är det halloween och då gäller det att vara läskig.

Men oroa dig inte, med KP:s spel kommer du snart ha både horn och huggtänder. Utmana en kompis och se vem som blir ...

Regler

Antal spelare: 2.

Förberedelser: Ni behöver en tärning och fyra spel­pjäser. Ställ var sin spelpjäs på var sin start-ruta och de andra två spelpjäserna i botten av monster-mätaren.

Gör så här: Spelet går ut på att bli ett monster. Ge er in i labyrinten på nästa uppslag och samla monster-poäng. Slå med tärningen och gå antalet steg. Ni väljer själva väg på planen. När man fått 25 poäng sker förvandlingen. Då gäller det att ta sig ur labyrinten igen. För att kunna vinna ­måste man även ha besökt häxan, kraken och kryptan.

Först hem till start-punkten ­vinner!

Obs! Försök att inte förlora poäng på vägen hem – du måste ha full monster-­mätare för att få komma ut.


Om du hamnar på ...

En svart prick: Du får 1 monster-­poäng. Flytta din spelpjäs ett steg upp på monster-mätaren.

En orch: Slå tärningen två gånger. Plussa ihop och gör uppgiften med det numret.

En zombie-hand: Du förlorar 2 poäng.

Ett bottenlöst hål: Du faller och faller och trillar till sist ut på din start-punkt.

Samma ruta som motspelaren: Fajt! Den med högst poäng vinner och tar 3 poäng från den andra.

En varningsskylt: Här är strålningen så stark att dina monster-krafter hotas. Slå en 5:a eller 6:a, annars förlorar du 10 poäng.

Ni ­måste stanna på skyltarna, oavsett vad tärningen visar.

Kryptan: Här finns nyckeln till labyrintens utgång – och 10 monster-poäng!


Spelplan

Klicka här för att skriv ut en spelplan eller använd den som finns på sidan 42-43 i KP 16.