Duscha efter idrotten?
Många kåpeare duschar inte efter idrotten. Här berättar Natalie, August och Cleo hur de har det i omklädningsrummet.
Cleo: ”En del spelar in Tiktok i omklädningsrummet”
Många bryter mot reglerna i omklädningsrummet, säger Cleo, 12.
– De äter godis och sitter med mobilerna. Då känns det konstigt att byta om.
Skolans duschar renoverades nyligen. Ändå är alla dusch-bås tomma när Cleos klass har idrott.
– Det är inget fel på dem. De är fräscha och går att låsa. Men det är ändå ingen som duschar. Så har det nästan alltid varit, berättar Cleo.
Hon går i 6:an. Ibland är hennes idrottslektioner sist på dagen, ibland precis före lunch.
– Man vill alltid bli klar så snabbt det går.
Att byta om känns stressigt nog utan att lägga tid på dusch.
– Ju långsammare vi är desto kortare blir rasten. Ibland händer det att maten tar slut. Då får personalen ta fram rester. Det är inte så kul, tycker Cleo.
Hon ser sig som den tystlåtna i omklädningsrummet.
– Vi har några riktiga gaphalsar. De väsnas jämt. Någon kanske hittar en gammal trosa på golvet. Då skriker de och jagar varandra med den, säger hon.
Ingen lärare ser vad som händer. Därför passar vissa på att bryta mot skolans regler.
– Flera smugglar in godis och mobiler, trots att det är förbjudet. Jag tror inte att någon skulle smygfilma andra med mening. Men många spelar in till Tiktok i omklädningsrummet. Det händer säkert att andra syns i bakgrunden av misstag.
Ibland byter Cleo om på toaletten för att slippa klä av sig inför de andra. Flera brukar göra så.
– Det är ett sätt att gömma sig. Det kan vara skönt.
Cleo tror inte att killarna heller duschar.
– De luktar ofta lite svett efter idrotten. Tjejerna döljer lukten med parfym.
Efter vissa lektioner skulle Cleo egentligen vilja duscha. Särskilt när de har spelat spökboll och sprungit sig svettiga. Men eftersom ingen annan gör det så vågar hon inte.
– Det känns ohygieniskt. Men jag byter i alla fall om.
Lärarna har sagt flera gånger att eleverna behöver duscha.
– Jag kan förstå att vår mentor inte vill gå in i ett klassrum som stinker svett. Men det är ingen som lyssnar, säger Cleo.
Om hon fick ändra på något, skulle hon vilja att även omklädningsrummet bestod av enskilda bås.
– Som provhytterna i klädaffärer. Det skulle kännas tryggare och lugnare. Stämningen i omklädningsrummet är så konstig nu. Det känns fel att klä av sig, trots att det är rätt.

August: ”Tio minuter är för kort”
August, 10, älskar idrotten i skolan. Men efteråt är det stressigt att byta om.
– Det var bättre på lågstadiet.
Tisdagar och onsdagar är de bästa skoldagarna, enligt August. För då står idrott på schemat. Det är hans favoritämne.
– Hinderbana är roligast. Men jag gillar det mesta. Mitt lag vinner nästan alltid, oavsett vad vi gör.
Efter lektionen brukar stämningen vara hög i killarnas omklädningsrum. De skojar, skrattar och är på gott humör efter att ha fått röra på sig.
– Ibland blir det lite väl högljutt. Då händer det att vår gympalärare öppnar dörren och säger åt oss att vara tysta, berättar August.
I början av lågstadiet var alltid en lärare med inne i omklädningsrummet.
– Då hade vi gott om tid att byta om och läraren såg till att alla i klassen duschade.
Nu i 4:an är det annorlunda. Efter idrotten är det bråttom till nästa lektion.
– Vi har typ tio minuter på oss att byta om. Det blir alltid stressigt, tycker August.
Han tror att stressen är orsaken till att ingen i klassen längre duschar. Själv packar han inte ens ner någon handduk i gympapåsen.
– Jag känner att jag varken hinner eller behöver duscha.
Annars är August nöjd med det mesta kring idrotten.
– Killarnas omklädningsrum är väldigt stort. Det finns till och med pingisbord där. Vi kan sprida ut oss, så att vi slipper vara så nära varandra.
De blandas inte heller med elever från andra klasser, vilket August är lättad över.
– Det skulle vara jobbigt att ha äldre elever där. De som vet mer om puberteten …
Duscharna är fräscha och skiljs åt av väggar.
– När jag var yngre och duschade kände jag mig alltid bekväm. Men om väggarna inte hade funnits, då hade det känts otrevligt. Jag hade nog klagat hos rektorn, tror han.
August vet inte om han kommer att börja duscha igen efter idrotten.
– Det känns inte viktigt nu. När vi blir äldre kanske lektionerna blir hårdare, så att man behöver duscha. Men då måste vi få mer tid.

Natalie: ”Jag är inte bekväm med min kropp”
Natalie, 13, vill duscha efter idrotten. Men normen är att låta bli.
– Jag vågar inte duscha när ingen annan gör det.
Föräldrarna tycker att Natalie är fånig. De ser inte problemet med att duscha i skolan.
– Pappa fick en chock när han hörde att ingen i min klass duschar efter gympan. När han var liten gjorde alla tydligen det utan att bry sig.
Natalie tycker inte att vuxna förstår.
– Samhället har förändrats. Sociala medier gör att kroppshetsen ökar. Jag är inte så bekväm med min kropp. Ibland vill jag bara gömma den.
När Natalie gick i 4:an duschade de flesta i klassen. Bara några få struntade i det.
– De coola sa ”palla duscha” och lät bli, minns Natalie.
Själv hade hon inget emot det då.
– Jag hade inte kommit in i puberteten och tänkte inte lika mycket på min kropp. De flesta kände nog ungefär så.
Men i 5:an slutade en efter en att duscha. Även Natalie. Sedan dess har det varit normen i klassen.
– Det är så vi gör nu. Grupptryck kan vara svårt att stå emot.
Ibland tycker Natalie att det känns äckligt. Hon kan komma på sig själv med att anstränga sig mindre, bara för att inte bli svettig.
– Så tänkte jag aldrig i 4:an. Då körde jag järnet!
Många i klassen byter inte ens om, utan är med på lektionerna i sina vanliga kläder.
– Nästan ingen tar gympan seriöst längre, säger Natalie.
Det händer att idrotts-läraren kommenterar att ingen duschar, men mest skämtsamt.
– Typ: ”Nu ska vi spela duschboll. Den som åker ut får gå och duscha, fast det gör ni ju ändå inte.”
För ett tag sedan försökte Natalie vända trenden. Hon frågade sina bästa kompisar om de skulle börja ta med handdukar och duscha igen.
– Jag tänkte att det skulle bli enklare ihop. Men de orkade inte.
Natalie tror att fler egentligen vill duscha efter de svettigaste timmarna.
– Men det blir pinsamt om ingen annan gör det. Man känner sig i underläge, när man står naken och alla andra är påklädda. Som om blickarna borrar rakt in i en.
Det vanliga är i stället att gå in på toaletten, skvätta vatten under armarna och ta deo. De flesta tjejerna använder även parfym, trots att skolan har parfymförbud. Natalie tycker att det är jobbigt med alla starka dofter.
– Ändå skäms jag över att inte ha parfym och undrar om de andra tycker att jag luktar illa, säger hon.
På fritiden tränar Natalie simning. I simhallen duschar hon alltid. Där känns det enklare.
– Det är fortfarande jobbigt. Men jag visar mig hellre naken för främlingar än för mina klasskompisar.
I simhallen möter Natalie ibland en grupp äldre damer, som tränar vatten-yoga.
– De kan gå runt nakna i omklädningsrummet och ropa till varandra. De verkar så bekväma och skäms inte alls.
I 5:an och 6:an tjatade lärarna om att alla elever måste duscha. Men nu var det länge sedan Natalie hörde det.
– De har nog förstått att de inte kan göra något åt saken, tror hon.
Hon tycker att skolan borde göra förbättringar.
– Till exempel sätta upp duschväggar eller draperier mellan duscharna. Det är jättedåligt att det inte finns.
Men viktigast av allt är att diskutera den osäkerhet som så många känner, tror Natalie.
– Lärarna borde prata mer om kroppshets. Om varför unga känner sig osäkra och inte vågar duscha. Det skulle nog hjälpa.
Cleo, August och Natalie har egentligen andra namn.

Många kåpeare duschar inte efter idrotten. I KP 1 berättar Natalie, August och Cleo hur de har det i omklädningsrummet.
”Lektionerna kan bli tråkigare”
Åsa Bäckström forskar om tillvaron i omklädningsrummen. Hon tror att otryggheten har ökat på grund av sociala medier.
Varför ogillar många att byta om och duscha i skolan?
– Omklädningsrummet är en känslig plats, oftast utan vuxnas uppsikt. Att visa sig naken kan kännas sårbart. I dag är många även rädda för att hamna nakna på bild. Att smygfota eller dela bilder på någon som är naken är olagligt. Men att risken finns gör att rädslan ökar.
Hur viktigt är det egentligen att duscha efter idrotten?
– Ingen dör av att hoppa över en dusch. Men har man blivit svettig kan det vara skönt att duscha och känna sig ren. Att duscha bara för duschandets skull är onödigt.
Finns det nackdelar med att alltid låta bli?
– Risken finns att idrottslektionerna blir tråkigare. Forskningen visar att färre anstränger sig om de inte duschar, för att slippa bli svettiga. Då är det lätt att glömma hur kul det kan vara att träna, dansa och svettas ihop med andra.
Vad kan man göra om man känner sig otrygg?
– Prata med en lärare eller förälder. Berätta vad som känns jobbigt. Byter elever från andra klasser om samtidigt, eller är omklädningsrummen dåligt utformade? Ibland går det att göra förändringar som ökar tryggheten.
Finns det något bra med att våga visa sig naken för klasskompisar?
– Det går att fundera mycket över vår syn på kroppen. Vilka kroppar känns okej att visa upp? Varför har det blivit så? Omklädningsrummet borde vara en plats där nakenheten känns naturlig. Det vore fint om alla var så bekväma att de bara kastade av sig kläderna och studsade in i duschen. Men tyvärr ser det inte ut så i dag, och det behöver vi prata mer om.
Åsa Bäckström är forskare vid Gymnastik- och idrottshögskolan i Stockholm.
Artikeln uppdaterades 2023-03 14